TDK liftplan komt met een nieuw contract, liftonderhoud op maat

Rittentellersysteem maakt liftonderhoud op maat mogelijk

Iedere lift kent een andere gebruikersintensiteit. Een lift in bijvoorbeeld een seniorenflat zal intensief gebruikt worden. Deze groep neemt niet snel de trap. Voor grote bedrijven en instellingen geldt hetzelfde. Maar er zijn ook liften die minder hun ritjes maken. Bovendien geldt dat moderne uitvoeringen van betere apparatuur voorzien zijn dan de oudere.

Om die reden is het goed om – net zoals in de auto-industrie gebruikelijk is – ook hier maatwerk toe te passen. De techniek van een auto geeft precies aan hoe vaak en intensief deze gebruikt is en daar wordt de frequentie van liftonderhoud op aangepast. Maar hoe is dat dan bij liften mogelijk? Speciaal hiervoor heeft EDNL het rittentellersysteem onder de naam TDK liftplan EQEM ( Elevator Quality Efficiency Monitoring) ontwikkeld. Hierop kan de lifteigenaar onder andere iedere dag aflezen hoe intensief de lift in gebruik is. Aan de hand van deze gegevens kan dan tevens de frequentie van het liftonderhoud bepaald worden.

TDK Liftplan gebruikt het rittentellersysteem bij het adviseren van lifteigenaren.

TDK Liftplan heeft een jarenlange en zeer brede ervaring in de liftbranche door het geven van onafhankelijk technisch, onafhankelijk en kostenbesparend advies op het gebied van liftinstallaties, roltrappen, gevelinstallaties en automatische schuifdeuren. Met behulp van dit systeem kunnen wij lifteigenaren adviseren over het best passende onderhoudsprofiel. Zo ontstaat een advies op maat. Volgens ons verricht het ene bedrijf het liftonderhoud serieuzer dan de ander. In principe moeten twee onderhoudsbeurten per jaar voldoende zijn. Maar natuurlijk geldt ook hier: hoe meer ritten de lift maakt, hoe meer onderhoud nodig zal zijn.”

Binnen de liftenbranche bestaan drie categorieën: A, B en C. Een lifttype A vinden we bijvoorbeeld in een verpleeghuis of seniorenflat waar de lift totaal niet gemist kan worden. Het gebruik is hoog en het onderhoud dient men daar op aan te passen. TDK liftplan weet dat moderne liften echter minder onderhoud vereisen. “De hedendaagse techniek heeft vanzelfsprekend invloed op het storingsniveau. Maar ook dankzij dit rittentellersysteem kan de frequentie van het onderhoud omlaag. Voor TDK Liftplan is het zaak om in eerste instantie de lifteigenaar over deze mogelijkheid in te lichten. Zij betalen het liftenbedrijf en de onderhoudskosten. De rittenteller is een investering die zich op relatief korte termijn vanzelf weer terugverdiend. Bovendien weet de lifteigenaar precies hoe lang de monteur, keurende instantie en bij eventueel reparaties met een bezoek bezig is geweest. Deze dient zich namelijk op hetzelfde systeem aan- en ook weer af te melden. Twee uur werk is dan ook echt twee uur onderhoudstijd. Het biedt de lifteigenaar een stukje meer vertrouwen dat er ook echt aandacht aan de lift is geschonken. Tevens maakt dit systeem het mogelijk om er een logboek in bij te houden.

In de nieuwe opgestelde contracten welke TDK Liftplan heeft gemaakt voor hun klanten is deze vernieuwde aanpak duidelijk weergegeven, en wordt beschreven wat de klant van de liftenbedrijven mag verwachten.

TDK liftplan merkt dat vooral lifteigenaren open staan voor deze nieuwe techniek. Zij weten nu precies welke frequentie van onderhoud verantwoord is: twee, drie, vier enz. keer. De mate van gebruik geeft dat perfect weer. Het onderhoud is gebaseerd op het liftgebruik. Puur maatwerk dus.